Spalvų parinkimo teorijos
Amerikiečių žurnalistas ir 2006 metų JAV atminties čempionato nugalėtojas Joshua Foer vienoje iš savo knygų rašė, jog kažką įsimename tada kai tai yra aktualu, reikšminga ir spalvinga.
Visi iš šių aspektų yra būtini ir internetinėje rinkodaroje. Kuriant internetinę svetainę, el. parduotuvę, prekinį ženklą ar naujienlaiškį labai svarbu padaryti, kad tai būtų aktualu ir reikšminga potencialiam klientui. Kuriant dizainą ne mažiau (o kartais ir labiau!) svarbu parinkti tarpusavyje derančias ir jūsų prekės ženklą atspindinčias spalvas. Į tinkamai parinktas spalvas bus ne tik malonu žiūrėti lankytojui, bet jos pratęs ir jūsų prekinio ženklo komunikaciją.
Spalvų ratas
Spalvų ratas paprastai sudaromas trimis pakopomis – iš pirminių, antrinių ir tretinių spalvų. Pagrindinė jo paskirtis – kurti tinkamus spalvų derinius. Jo branduolyje matome tris pirmines spalvas, kurių deriniai sudaro antrines ir tretines spalvas.
Pirminės spalvos yra raudona, geltona ir mėlyna – šių spalvų nepavyktų išgauti maišant jokias kitas spalvas;
Antrinės spalvos yra žalia, violetinė ir oranžinė – kiekvieną iš jų išgauname tarpusavyje maišydami pirmines spalvas;
Tretinės spalvos yra geltonai žalia, mėlynai žalia, mėlynai violetinė, raudonai violetinė (rožinė), raudonai oranžinė ir geltonai oranžinė. Šias spalvas išgauname tarpusavyje maišydami antrines – žalią, violetinę ir oranžinę – spalvas. Trumpai tariant – tai yra įvairūs atspalviai.
Spalvų derinimo technikos
Tai loginės taisyklės renkantis tarpusavyje derančias spalvas. Jos paremtos spalvų rato principu. Yra išskiriamos penkios pagrindinės technikos:
Analoginė (angl. analogous)
Ši technika labai paprasta, tačiau kartu ir efektyvi. Išsirenkame vieną bazinę spalvą ir deriname ją su šalia esančiomis spalvomis. Pavyzdžiui, pasirinkus geltonai žalią spalvą, pagal šią techniką, ją reikėtų derinti su šalia esančiomis spalvomis – geltona ir žalia.
Jeigu norite panaudoti iki penkių spalvų – pasirinkite dar dvi gretimas spalvas. Naudojant šią spalvų derinimo techniką, jūsų kuriamas dizainas nebus kontrastingas, veikiau – harmoningas. Taip sukuriamas švelnus ir tarpusavyje suderintas dizainas.
Monochromatinė (angl. monochromatic)
Pavadinimas sufleruoja, jog tai vienos spalvos taikymo technika – mono, verčiant iš graikų kalbos, reiškia vienas, vientisas. Vėlgi pasirenkame bazinę spalvą, tačiau šįkart varijuojame jos sodrumu (angl. saturation) – tamsinant arba šviesinant spalvą. Ši technika nėra tinkama kurti dizainui, kuris išsiskirtų kontrastu, tačiau puikiai tinka kuriant solidų, patikimą įspūdį, nes spalvų paletė išliks nuosekli ir pernelyg nepakis. Tiesa, naudojant monochromatinę spalvų derinimo techniką kartais gali būti sudėtinga išryškinti vienokį ar kitokį grafinį elementą, kuris turėtų patraukti galimo kliento dėmesį.
Trijų sudaromoji arba trejopa (angl. triadic)
Ši technika taip pat yra labai paprasta naudoti. Tereikia išsirinkti tris spalvas, kurios tarpusavyje būtų nutolusios tokiu pačiu atstumu (žinodami, jog ratas yra 360 laipsnių, spalvas turėtume pasirinkti nutolusias 120 laipsnių viena nuo kitos). Tai tinkama spalvų derinimo technika, jeigu dizaine pageidaujate kontrastingumo. Trijų sudaromoji (trejopa) spalvų derinimo technika puikiai tinka sudarinėjant diagramas – norint pabrėžti skirtumus. Tiesa, kartais ji gali pasirodyti pernelyg valdinga ir atkreipianti dėmesį, tad apsvarstykite, ar jūsų produktui toks spalvų pasirinkimas bus tikrai tinkamas.
Papildomoji (angl. complementary)
Tai yra dviejų visiškai priešingų spalvų, esančių spalvų rate, derinimas. Papildomoji spalvų derinimo technika sukuria didžiausią kontrastą, todėl su ja elgtis patariame labai atsargiai. Nors ji ir tinkama norint pabrėžti skirtumus ir išskirti svarbiausias vietas, tačiau netinkamai naudojant papildomoji spalvų derinimo technika gali būti labai nemaloni ir varginanti svetainės ar el. parduotuvės lankytojo akį.
Skiriamoji papildomoji (angl. split complementary)
Galima sakyti, ši spalvų derinimo technika yra tarsi papildomosios variacija. Išsirenkame dominuojančią bazinę spalvą. Tuomet iš priešingos spalvų rato pusės pasirenkame dvi gretimas spalvas. Šia technika taip pat kuriamas kontrastas, tačiau jis nėra toks stiprus, kaip papildomosios spalvų derinimo technikos. Gautas rezultatas gali būti kiek labiau harmoningas, ramesnis. Tiesa, netinkamai panaudota ji, kaip ir papildomoji, gali būti nemaloni žiūrėti.
Pagalbinės programos
Nors ir aptarėme teorinę spalvų parinkimo ir suderinimo pusę, tačiau prasidėjus realiam darbui visuomet yra gerai sulaukti pagalbos. Kuriant dizainą ir derinant jam tinkamas spalvas galite pasitelkti keletą pagalbinių programų, padėsiančių tai lengviau atlikti:
Adobe Color
Tai turbūt patogiausias įrankis kai norima sukurti tarpusavyje derančią spalvų paletę. Programa automatiškai nustato spalvų schemas pagal anksčiau aptartas spalvų derinimo technikas. Joje taip pat galima rasti daugybę jau sukurtų spalvų palečių. Galbūt viena iš jų tiks ir jums?
Illustrator Color Guide
Tai Adobe Illustrator programos funkcija, padedanti parinkti tinkamas spalvas ir automatizuojanti procesą. Pasirinkus pirmą, bazinę spalvą, programa sugeneruoja dar penkias tarpusavy derančias spalvas. Ji taip pat pasiūlys platų įvairių atspalvių ir šešėlių pasirinkimą. Jeigu esate pasirinkę naudoti, pavyzdžiui, papildomąją spalvų derinimo techniką, o jūsų bazinė spalva – raudona, programa automatiškai, kaip jos priešingybę, nustatys žalią. Jeigu kaip bazinę spalvą pasirinksite mėlyną, programa oranžinę spalvą automatiškai nustatys kaip papildomą.
Colour Lovers
Tai – savotiška dizainerių bendruomenė, skirta kurti ir dalintis įvairiomis spalvų paletėmis ir deriniais. Turite galimybę publikuoti savo darbus, turite prieigą prie kitų sukurtų spalvų palečių, galite jas komentuoti ir įvertinti.
Reziumė
Skubame dar kartą priminti, kad kurdami dizainą turite būti labai atsargūs ir susitelkę. Netinkamai parinktos spalvos, netgi jeigu jas naudojate šriftui, gali suveikti visiškai ne taip kaip norėjote. Tinkamai parinktos ir tarpusavyje derančios spalvos ne tik bus malonios svetainės ar el. parduotuvės lankytojui, bet ir išryškins vietas, kurias norite pabrėžti bei komunikuos jūsų prekės ženklą.
Tai nėra lengvas darbas, taigi, jeigu nepavyksta – FoxiAD komanda jums mielai išties pagalbos ranką.