Kaip sukurti tinkamą šūkį verslui?
Sėkmingi verslo šūkiai (angl. Slogan) yra gana paprasti ir lengvai įsimenami. Pavyzdžiui, išgirdę „Just do it“, dauguma žmonių jau žinotų, kokios kompanijos logotipas puikuojasi šalia šūkio. Šūkis – vienas iš prekinio ženklo elementų, reikšmingas tiek, kiek ir kiti elementai (logotipas, šriftai, spalvos ir kt.). Šūkis puikiai komunikuoja pagrindinę įmonės žinutę klientams.
Kokia žinutė turi būti iškomunikuota šūkyje? Tai priklauso nuo verslo. Alaus prekinio ženklo žinutė komunikuos aktualias vertybes alaus mėgėjams, o naujai įvedamo prekinio ženklo šūkis – komunikuos tai, kas jis yra ir tuo pačiu kas patrauklu jo tiksliniam segmentui. Taigi, šūkis – svarbus elementas, tačiau sukurti įsimenantį šūkį gali būti sunkiau nei atrodo.
Kaip pradėti kurti efektyvų verslo šūkį
Norint sukurti efektyvų verslo šūkį savo kompanijai, svarbu žinoti nuo ko pradėti. Kaip ir kompanijos logotipas, šūkis turėtų būti pritraukiantis dėmesį ir padedantis verslui išsiskirti iš konkurentų būrio. Pernelyg dažnai verslo šūkiai veikia tik kaip greitai užmirštami sakiniai, kurie nedera su logotipu, komunikuoja neaktualią žinutę.
Pavyzdžiui, tokie šūkiai: „Aptarnaujam nuo 1992-ųjų“, „Mums jau 10 metų“ , „Didžiausi Lietuvoje“ yra neaktualūs klientams ir greitai pamirštami. Neaktualūs šūkiai sumažina reklamavimo efektyvumą. Nors ir aptarnaudami savo pirkėjus ilgą laiką įmonė pasirodo gerai, tačiau toks šūkis neperteikia jokios minties apie verslą, kodėl pirkėjai turėtų rinktis juos. Pabandykime šiuos šūkius padaryti aktualiais: „Kiek metų, tokia ir nuolaida¨; „Su klientais jau 20 metų kartu!“; „Ištikimi jums jau 10 metų“; „Didžiausi, todėl kainos geriausios“.
Šūkiai nebūtinai turi būti ryškūs, tačiau jie turi būti kūrybiški ir lengvai įsimenami. O norint padaryti juos įsimenamus, jie turi būti peotiški, perteikti užrašus šnekamąja – buitine kalba. Kodėl reklamoje telefono skaičiai yra dainuojami? Nes mums yra lengviau prisiminti melodiją, o po to tik žodžius. Tas pats galioja ir šūkiams. Norint padaryti juos įsimenamus, reikia skambesio, rimo, ritmo – tarsi susieti melodiją su žodžiais.
Dabar, kai žinote ko Jums reikia, kitas žingsnis būtų pradėti generuoti idėjas. Prisiminkite, kuo daugiau žmonių stengiasi sukurti šūkį, tuo greičiau šūkis bus sukurtas. Kai kurios įmonės iš tiesų siūlo šūkių pasiūlymų konkursus, kur geriausią šūkį pasiūlęs darbuotojas už tai gauna apdovanojimą.
Atkreipkite dėmesį, kad puikūs šūkiai gali ateiti iš mažai tikėtinų šaltinių. Žmonių įtraukimas į šūkių kūrimą sukuria galimybę labiau apmąstyti galimus šūkius, o tai reiškia, kad kuriamas šūkis yra vienu žingsniu arčiau realybės.
Patarimai kaip rašyti galingus ir kūrybingus šūkius
Yra įvairių patarimų, kaip sukurti tobulą šūkį, kitaip tariant, sloganą. Pagrindinis patarimas – skirti pakankamai laiko jo kūrimui. Toliau pateiksime gaires, kurios padėjo kurti puikius šūkius daugeliui įmonių daugelį metų.
1. Kuo išskirtinis Jūsų verslas, lyginant su konkurentais?
Pagrindinis šūkio tikslas yra komunikuoti jūsų verslo išskirtinumą. Tokiu būdu greitai ir aiškiai pabrėšite savo verslo privalumus ir atskirsite save nuo konkurentų. Tai reiškia išryškinti savo prekės ženklą arba konkretų produktą ir efektyviai jį pateikti. Pagalvokite apie privalumus, kuriuos turi Jūsų įmonė, ypatingai apie tuos, kurie yra pranašesni lyginant su konkurentais. SVARBU: jūsų privalumai turi būti aktualūs pirkėjams:
- Ar produktus išsiunčiate žymiai greičiau nei konkurentai? „Prekės per 1 dieną“
- Ar Jūsų produktai aukštesnės kokybės nei konkurentų? „Skandinaviška kokybė“; „Vokiškas tikslumas“; „Itališkas dizainas“.
- Ar yra kažkas, kas daro produktus ar paslaugas unikaliais, lyginant su konkurentais?
- Ar Jūsų įmonė yra kažkuo išskirtinė ir unikali?
Kartais svarbu atskirti tam tikrą verslo sritį, kuri padeda geriausiai viešinti turimus įmonės privalumus. Pavyzdžiui, jeigu Jūs parduodate maisto produktus, kurie turi mažai kalorijų, tai ir yra tai, ką turite pabrėžti. Sutelkiant dėmesį ir pabrėžiant konkrečią sritį versle, galite sukurti galingą šūkį, kuris bus naudingas ilgu laikotarpiu.
Ką daryti, kai išskirtinumo tiesiog nėra? Sukurkite jį! Bobutės paskola potencialiems klientams iškomunikavo pigių paskolų žinutę, bet tikrai neturi pinigus dalinančios močiutės, o Lemongym sporto klubas iškomunikuoja geltoną dinamiką ir aktyvumą, nors jokių citrinų ten nėra :). Tai sukurti prekiniai ženklai su tikslu išsiskirti iš konkurentų būrio.
2. Paslaugos klientams
Jeigu negalite sugalvoti nieko, kas atskiria Jūsų įmonę nuo kitų, tada skirkite dėmesį į tai, kaip suteikiate paslaugas klientams. Daugelis šūkių įtraukia verslo atsidavimą klientams, ypač kalbant apie paslaugų kokybę. Akcentas, kad Jūs pirma kreipiate dėmesį į klientą gali padėti Jūsų verslui sukurti įsimintiną ir gerbiamą šūkį. Šūkiai, kurie dirba visuomenės pasitikėjimui ir klientų aptarnavimui, yra padaryti gana gerai. Jeigu negalite rasti ko nors iš to, ką parduodate, tada ieškokite būdų, kaip šūkyje galite klientams pateikti geriausią aptarnavimą.
3. Kuo trumpesnis, tuo geresnis
Tai reiškia, kad šūkis turi būti paprastas ir konkretus, naudojant kuo mažiau žodžių, jeigu tai įmanoma. Daugelis rinkodaros įmonių pasakys, kad šūkis turėtų būti sudarytas iš 3-5 žodžių. Ilgesnis šūkis gali tapti sakiniu, kuris gali būti sudarkytas ir greitai pamirštas. Glaustumas – tai kelias į įsimintiną šūkį. Be to, kuo trumpesnis Jūsų šūkis, tuo lengviau bus jį talpinti įvairiuose rinkodaros elementuose: reklaminiuose plotuose, klipuose, video užsklandose ir pan.
4. Išlikite teisingi
Jūsų šūkis turi būti tiesa šiandien, rytoj ir ateityje. Pavyzdžiui, sakydami, kad Jūsų verslas yra „Numeris vienas pardavimuose“ nebus tiesa visą laiką, o apsidraudimas „Ko gero numeris vienas pardavimuose“ – neįtikina. Be to, daugelis klientų mano, kad įmonė tiesiog giriasi. Sakymi, kad Jūs esate „Geriausi versle“ yra bendro pobūdžio pasakymas ir jis neturi nieko bendro su klientu. Tai reiškia, kad Jums reikia sutelkti dėmesį į kažką specifiškesnio, realistiškesnio, asmeniško – į tai, kas svarbu jūsų klientui. Šūkis turėtų būti susijęs su individualiu kliento poreikiu. Toks šūkis tęsis ilgai ir bus įsimenamas nepriklausomai nuo pardavimų padėties.
5. Išlaikykite jį nesenstantį
Stenkitės išvengti profesinio žargono naudojimo, pernelyg prašmatnios kalbos arba madingų žodžių. Visi efektyvūs šūkiai naudoja paprastą, konkrečią kalbą, kurią gali suprasti kiekvienas. Vengdami madingų žodžių galite išlaikyti šūkį nesenstantį ir susieti jį su visomis kartomis. Pavyzdžiui, šūkis „Groowy“ buvo tikrai populiari frazė 1960 m. Šiandien tai ne tik ne sena, bet daugelis jaunosios kartos atstovų tiesiog nesupranta ką šis šūkis reiškia. Neleiskite, kad Jūsų šūkis patektų į tuos pačius spąstus.
Vienas iš geriausių nesenstančių šūkio pavyzdžių: 1971 m. jaunam įkvėpiančiam dainininkui vardu Barry Manilow buvo sumokėta 500 $ sugalvoti šūkį ir jo skambesį. Užsakovas Copacabana gavo šūkį „Like a good neighbour“ (kaip geras kaimynas). Net ir po keturiasdešimties metų šis šūkis yra vis dar naudojomas.
6. Įkvėpimas
Nors Jums nereikėtų kopijuoti šūkių iš kitų įmonių, galite naudoti juos kaip įkvėpimą kuriant savąjį šūkį. Paprastas šūkis toks kaip „Common Sense, Uncommon Results“ sukurtas David Ingram yra nuostabus – dvi atskiros temos iš vos keturių žodžių. Įmonė sako, kad jie sėkmingai siūlo paslaugą, o tokių aukštų rezultatų niekas iki šiol nepasiekė. Tai yra gero šūkio esmė!
7. Ritmas, rimas ir skambesys
Šūkiai paprastai yra ilgesni nei pavieniai žodžiai, dauguma iš jų yra trumpos frazės. Norint paversti frazę įsimintina, svarbu turėti mažiausiai du ar tris elementus: ritmą, rimą arba skambėjimą. Nepriklausomai nuo to ar šūkis yra skaitomas ar kalbamas, jis turėtų būti naudojamas su šiais elementais. Iš esmės tai reiškia, kad pats šūkis turi turėti tam tikrą muzikos skambesį.
Žinoma, jeigu šūkis gali būti transformuotas į melodiją, tai dar geriau. Daugelis šūkių ir yra skambesiai, kurie gali efektyviai įtraukti į dainą. Svarbu pabrėžti, kad nebūtina šūkiui turėti skambesį, kad jis būtų efektyvus, tačiau tai padeda žmonėms labiau jį įsiminti.
Patikrinkite prekės ženklą
Gali nutikti taip, jog sukūrus gerą šūkį verslui sužinoma, jog kažkas jau turi tokią idėją. Paskutinis žingsnis norint sužinoti, ar Jūsų šūkis nėra įregistruotas kaip prekės ženklo dalis, Europoje –https://euipo.europa.eu/ohimportal/lt/search-availability; Jungtinėse Amerikos Valstijose – patentų sistemoje (UPSTO). Jeigu šūkis jau buvo įregistruotas, tada Jums tik gali tekti atlikti nežymų šūkio pakitimą, arba net pradėti šūkio kūrimą iš naujo. Jeigu Jūsų šūkis yra tinkamas, tada reiktų apsvarstyti, ar nereiktų jo įregistruoti.
Kaip turėtų veikti Jūsų šūkis?
Prisiminkite, kad kuriant efektyvų šūkį nereikia jo padaryti atskiru produktu. Jūsų šūkis turi būti gerai padarytas sakytinėje ir vizualioje terpėje, ypač gerai derėti su Jūsų prekės ženklu. Kaip Jūsų šūkis tiks rinkodaros kampanijoje, nulems Jūsų reklamos pasisekimą. Švarus, paprastai padarytas ir lengvai įsimenamas šūkis palengvins Jūsų rinkodaros pastangas. Šūkis, kuris atrodo skurdžiai ar nemaloniai, tik apsunkins Jūsų įmonės padėtį – geriau jokio šūkio, nei prastas!
Keturios pagrindinės sritys, į kurias reikia atkreipti dėmesį kuriant šūkį
Skirkite tam laiko
Net jeigu ir turite pasikliauti savo pojūčiais kuriant šūkį, neskubėkite taip elgtis, skirkite laiko apmąstymams. Nustatyti atlikimo terminą yra labai svarbu, tačiau Jūs vis tiek turėtumėte pasilikti daugiau laiko, kad darbas būtų atliktas gerai.
Humoras visada yra gerai
Juokingas šūkis, kuris išties veiktų yra labai retas atvejis, tačiau iš tikrųjų gerai padarytas juokingas šūkis yra efektyvus. Priežastis tokia, kad humoras yra derinamas individualiai. Tai reiškia, kad kas vienam žmogui gali atrodyti juokinga, kitam gali atrodyti visiškai atgrasu. Pasitikrinkite – juokingas šūkis turi būti priimtinas visiems šeimos nariams ir nesenstantis.
Verslo logotipas
Jeigu Jūs neturite prekės ženklo, tada jūs neturite didelės dalies to, kas padaro verslą sėkmingu. Prieš pradėdami kurti šūkį Jūs turėtumėte susikurti logotipą. Logotipas su šūkiu veikia kartu tam, kad sukurtų stipresnę Jūsų verslo poziciją. Plačiau apie logotipų tendencijas, prekinių ženklų kūrimą ir logotipų pavyzdžius.
Nebijokite pokyčių
Prisiminkite, kad ne visi šūkiai yra nesenstantys ir daug sėkmingų verslų naudojo daugiau nei vieną šūkį. Taip pat, daug kompanijų atgaivindavo senuosius šūkius ir vėl naudodavo rinkodaros kampanijose. Jeigu Jūs jaučiate poreikį pakeisti šūkį, darykite tai atsakingai ir su tikslu, pavyzdžiui, kai vyksta pokyčiai versle, įvedate naujus produktus ar paslaugas, reoganizuojate verslą. Klasikinė rinkodaros taisyklė – „Prekinis ženklas (brand’as) turi būti pagrįstas ir nuosekliai pocizionuojamas, tačiau taip pat turi išlikti atviras vartotojų ir rinkos pokyčiams“. Skubūs pokyčiai reikalingi, jei jūsų šūkis labai panašus į konkurentų, arba naujai klientų kartai kelia nereikalingas asociacijas, nebeatspindi Jūsų verslo išskirtinumo ir pan.
Daryti tai vien dėl to, kad norima „kažko naujo“, nėra tikslinga.
Straipsnį parengė Gintarė Trakelytė. Ji tikisi, kad straipsnis Tau buvo naudingas. Įvertink jį žvaigždutėmis!