Emocinis dizainas – kas tai?

„Emocijos ne visuomet priverčia susimąstyti nedelsiant, bet jos visuomet priverčia veikti greitai.“  (Viljamas Džeimsas)

Jei svetainės dizainas yra gražus, tačiau neatitinka lankytojų tikslų – jis yra bevertis. Gerai žinoma, kad kiekvienam verslui internete svarbiausia yra pritraukti lankytojus į savo internetinę svetainę ar e. Parduotuvę.

Agresyvaus skaitmeninio marketingo (reklamos, baneriai, iššokantys skelbimai) laikai jau baigėsi, nes šiandieniniai interneto vartotojai, nesvarbu kokio amžiaus jie būtų, tikisi, kad jų naršymo internete patirtis bus „švari“ ir estetiškai pamaloninanti. Tai, kad per pastaruosius penkis metus suintensyvėjo reklamas blokuojančių programų paieška ir diegimas visuose įrenginiuose yra signalas, kad turime ieškoti kitų, subtilesnių įrankių, norėdami  reklamuoti ir parduoti savo paslaugas, produktus ar idėjas internete.

Vienas iš tokių įrankių yra žinomas kaip „Dizainas emocijoms“. Tai psichologinis požiūris į dizainą, siekiant sukelti numatomam paslaugų ar prekių vartotojui atitinkamas emocijas ir tokiu būdu susieti lankytoją su internetinės svetainės tikslais.

Pavyzdžiui,  kurdami web dizainą, kurio tikslas yra reklamuoti saldžių dovanų internetinę parduotuvę, tai būtų galima padaryti dviem būdais:

  1. Rodyti produktus ir prekinį ženklą priešakyje.
  2. Patalpinti produktą ir prekinį ženklą tinkamoje emocinėje aplinkoje.

Įsivaizduokite, kad lankotės internetinėje svetainėje ir žiūrite paveikslėlį (ar vaizdo klipą), kuriame vaizduojama tekanti karamelės ir šokolado upė arba migdolo riešutas aplietas storu šokolado sluoksniu. Net jeigu ir nesate didelis šokolado mėgėjas, nuotraukoje ar vaizdinėje žinutėje perteikta emocija akimirksniu leis jums susitapatinti ir tai pajausti.

 

Emocinio suvokimo lygiai

Emocinę įtaką interneto svetainėms dizaineriai studijavo jau nuo tada, kai sudėtinga animacija ir trumpi video užkariavo virtualią erdvę. Prie šios analizės ženkliai prisidėjo Aaron’o Walter’io 2005 m. išleista knyga „Dizaino kūrimas emocijoms“ (Designing for Emotion), greitai tapusios bestseleriu ir praktiniu daugumos web dizainerių vadovu.

Šioje knygoje Walter’is išskiria tris tipinio internetinės svetainės lankytojo emocinio įsitraukimo strategijas. Jos yra šios: sužavėtas, sudomintas ir įsitraukęs.

Giluminio jausmo lygmuo: sužavėtas

Pirmas įspūdis visada yra pasąmoninis ir nepaisant pagrįstų sprendimų, mūsų smegenys jį interpretuoja automatiškai. Kai apsilankome internetinėje svetainėje, akimirksniu ją įvertiname teigiamai arba neigiamai. Pagal šį pirminį vertinimą formuosis ir mūsų požiūris į visą svetainės turinį. Taigi mūsų neturėtų stebinti tai, kad geras, giluminius jausmus sužadinantis dizainas sukels tik teigiamas reakcijas.

Elgesio lygmuo: sudomintas

Jei kažkas iš pirmo žvilgsnio atrodo šauniai, mūsų smegenys siekia išanalizuoti, kas tai yra ir kaip tai veikia. Tai, savo ruožtu, sužadina prigimtinius mūsų elgesio modelius, kai mes patiriame emocinį susižavėjimą tuo, kas mums patinka. Taigi antras emocijų dizaino žingsnis yra sukurti tokį dizainą, kuris kviestų tolimesniam tyrinėjimui.

Kai lankytojas bus sudomintas, jis negalės atsispirti pagundai slinkti žemyn („skrolinti“), spausti ant nuorodos ar mygtuko kviečiančio veikti (call to action).

Reflektyvus lygmuo: įsitraukęs

Tai aukščiausias mūsų patyriminis minčių procesas. Šiame etape mes analizuojame ir darome loginius sprendimus dėl to, ką matome. Interneto svetainės lankytoją į šį lygmenį pritraukia kiti du (giluminio jausmo ir elgesio), todėl čia visos kortos turi būti atidengtos, parodant, kas tai per produktas ir kodėl jis yra naudingas vartotojui. Čia vartotojas supras interneto svetainės tikslą parduoti produktą, tačiau dėl patirtų teigiamų emocijų, ši intencija nebus vertinama priešiškai. Taigi, kaip matote, dizainas skirtas emocijoms siekia iššaukti psichologinių reakcijų grandinę.Pirmiausiai – užkabinti vartotoją „oho“ efektu, tada sudominti jį tyrinėti toliau ir galiausiai leisti jam suprasti, ką svetainė iš tiesų nori iškomunikuoti ar parduoti.O dabar pažvelkime, kokie įrankiai padeda sukurti emociškai įtraukiantį dizainą.

Emocinio dizaino sudėtinės dalys

Čia aptarsime 3 pagrindinius, produkto ar prekinio ženklo vizualikai kurti skirtus atskaitos taškus iš emocinio dizaino perspektyvos.

Prekinio ženklo vadovas

Jei siekiame parduoti prekinį ženklą su emocija, pirmiausiai turime įsigilinti į to prekinio ženklo taisyklių aprašą. Gerame prekinio ženklo vadove arba stiliaus gide bus aprašytos spalvų paletės, šriftai, lygiavimo taisyklės, kaip galima ir kaip negalima talpinti prekinio ženklo reklamose ir kt. Turite suprasti, kad prekinio ženklo tapatybė jau pati savaime turi emocinį pajautimą, kurį galima išplėtoti iki visos internetinės svetainės. Galų gale, tokiu atveju, vietoj paprastos internetinės svetainės turėsime vieną didelį mega-logotipą.

 

Geresnis būdas yra – ištraukti prekinio ženklo esmę iš prekinio ženklo vadovo ir įterpti jį „tarp eilučių“, o ne priešakyje. Palikite logotipą viršutiniame kairiajame kampe ir paskirkite visą kitą erdvę dalykams, kurie vartotojams kelia asociacijas su prekiniu ženklu.

Spalvos

Mes visi daugiau ar mažiau žinome, ką kiekviena spalva išreiškia. Raudona – pavojų, agresiją; mėlyna reiškia ramumą; žalia – leidimą, laisvę, gamtą. Kuriant dizainą skirtą emocijoms, atspalviai yra daug svarbesni nei grynos spalvos. Naudojant tamsesnį ar šviesesnį atspalvį norimą emociją galima nukreipti įvairiomis kryptimis. Apačioje esančiame video pristatomi muzikiniai albumai, tačiau be jokio garso. Visos emocijos yra atspindimos spalvomis, tad nors ir negirdime muzikos, pasąmoningai suprantamos emocijos mums leidžia suprasti apie ką yra kiekviena daina.

https://vimeo.com/178582708

Visgi, turėkite omenyje kultūrinius kiekvienos spalvos ypatumus. Pavyzdžiui, Japonijoje balta spalva reiškia sielvartą, o žmonėms iš artimųjų rytų geltona spalva dažnai yra bjauri.

Aplinka

Emocijas yra daug lengviau sužadinamos naudojant aplinką, nei patį prekinį ženklą. Prekinis ženklas turi būti patalpintas tam tikroje aplinkoje arba aplinkybėse, kuriose jis galėtų būti labiausiai vertinamas . Vienas geriausių pavyzdžių yra gaivinantis gėrimas karštą vasaros dieną. Gaivinančius gėrimus mes retai kada vartojame vien dėl paprasčiausio noro, bet saulėtą dieną, atostogų metu ilsintis paplūdimyje ar prie baseino, kas gali būti geriau už šaltą gėrimą su troškulį malšinančiais burbuliukais?

„Emocinis dizainas paprastus vartotojus paverčia fanatikais, pasiruošusiais papasakoti kitiems apie savo teigiamas patirtis“, teigia Aaron’as Walter’s, vienas iš emocinio dizaino pradininkų.

Tiesą sakant, kiekviena internetinė svetainė yra ne kas kita kaip patirtis – vizualinė, pojūčių, informacinė ar tiesiog pramoginė. Jei svetainė, kurią kuriate suteikia vieną iš šių patirčių, galite būti tikri, kad lankytojai į ją norės sugrįžti vėl ir vėl.

 

 

Parengta pagal: https://speckyboy.com/impact-emotion-web-design/

 

[Viso: 1    Vidurkis: 3/5]